>Colaje, Pop Art si regia decupajelor

28 Feb

>

Arta colajului (collage art) a fost inventata la inceputul secolului XX de doi monstri sacri: Georges Braque si Pablo Picasso. La inceputul anului 1912 Braque realizeaza sculpturile cubiste, constructii din hartie. In primavara, inspirat de acestea, Picasso descopera colajul (collage).

Vara urmatoare, Braque va dezvolta aceasta inovatie care va avea ca rezultat tehnica „papiers collés”. In 1913, la celebra „Armory Show” din New York sunt expuse pentru prima data tablouri ale lui Georges Braque.

Colajul, ca “Pop Art”, se dezvolta dupa cel de-al doilea razboi mondial, atat in Statele Unite, cit si in Europa. In legatura cu originea cuvantului „pop”, este vorba de prescurtarea expresiei englezesti „popular art”, in sensul de arta cu mare popularitate la public. Una dintre cele mai timpurii lucrari, care a fost considerata “Pop Art” este colajul “ Just What Is It That Makes Today’s Homes So Different, So Appealing?” semnat de Richard Hamilton si John McHale in1956.

In arta plastica, colajul (din fr. coller = a lipi) consta in aranjarea si lipirea cu multa maiestrie a unor bucati de hartie, panza, lemn etc. pe o suprafata. Multa lume gindeste, poate, ca nu e mare filosofie sa tai niste bucatele de hartie si apoi sa le lipesti pe o bucata de carton. Poate ca asa gandeam si eu inainte sa ma apuc de colaje. Dar, de fieacre data, viata iti da peste nas si-ti sopteste tandru la ureche: “Nimeni nu s-a nascut invatat!”.


Decupajul primelor materiale, de prin revistele pe care le aveam la indemana, a durat vreo 3 saptamani. Apoi, zile la rand, le-am cernut prin sita inspiratiei ca sa descopar elementele de care aveam nevoie in alcatuirea lucrarii. Din momentul in care am ales ce imagini sa folosesc, primul colaj Pop Art m-a „costat” 3 zile. In final am socotit ca imi acordasem o luna pentru regia si finisarea primelor decupaje.

Astazi am sa va prezint doua dintre colajele mele:


Up in the sky” este prima lucrare, compusa din 17 decupaje, cu dimensiunile 42,5 cm x 33 cm (putin mai mare decat formatul A3).


Pentru al doilea colaj m-au inspirat evenimentele din 9/11. “Big Brother” are o tematica destul de clara, masoara 22 cm x 30 cm, iar in alcatuirea lui au intrat 30 de decupaje.

Sper sa va placa 🙂

6 răspunsuri to “>Colaje, Pop Art si regia decupajelor”

  1. Neamtu' Martie 1, 2010 la 12:16 PM #

    >Habar n-am avut ca Picasso facea si colaje. Adica, na, nu stiu eu multe altele, dar asta chiar m-a luat prin surprindere…

  2. ILANA ANDREEA Martie 1, 2010 la 3:08 PM #

    >Ma bag iar ca musca-n lapte, da' nu te superi, nu? 🙂 Imi amintesc ca la scoala am facut o data colaj in loc de desen…si mi-a placut 🙂 Insa recunosc ca e un subiect care ma depaseste din punct de vedere estetic…oi fi eu mai clasica, nu stiu.Apropo, ai auzit de "Lumea vazuta de Ion B.", nu? 🙂 Eu prima data am crezut ca e o gluma…ignoranta ce sunt!

  3. Maria Martie 1, 2010 la 7:56 PM #

    >Buna Ana! Am vrut sa amintesc si de Ion Barladeanu, insa lungeam prea mult povestea colajelor si am hotarat s-o las pe altadata.

  4. Mihai Pintilie Iunie 15, 2010 la 8:55 AM #

    >Cat timp iti ia sa faci un colaj?

  5. Anonymous Ianuarie 9, 2011 la 5:37 PM #

    >tocmai citeam despre pop art si cei care au initiat miscarea au fost doi artisti neodadaisti Jasper Jones si Robert Rauschenberg, iar Pablo Picasso nu e niciunde mentionat in Pop art

  6. Maria Ianuarie 9, 2011 la 9:34 PM #

    >@Anonim:Draga anonimule, despre Picasso nici nu poate fi vorba de a fi mentionat in popart… Acest curent a aparut dupa cel de-al doilea razboi mondial si este prescurtarea cuvintelor englezesti "popular art". Eu am zis de Picasso ca este inventatorul artei colajului (collage art), care mult mai tarziu s-a dezvoltat in pop art-ul modern. Daca vrei sa vezi un exemplu de colaj de-al lui Picasso da clik aici: http://madamepickwickartblog.com/wp-content/uploads/2010/06/picasso30.jpg

Lasă un răspuns

